Kort terug werd de sloffen- schoenenkast van zijn plaats gehaald. En wat vonden wij er achter? Een krijtbord ! Er is een doosje krijt bij elkaar geraapt op de school, de midden- en bovenbouw werkt al jaren op een digibord.
Ik zie hierna geweldige tekeningen en zelf geschreven namen voorbij komen, nadat ik het bord en het doosje op een van de werktafels heb neergelegd. Wat leren ze hier nu van?
- Ze kunnen hier groot op werken en het stimuleert de motoriek.
- Ze worden aangespoord om met ander tekenmateriaal te gaan leren werken, op een voor hen nog onbekende ondergrond.
- Ze tekenen en schrijven samen op het bord en je hoort dat ze regelmatig, de ander een compliment geven.
- Ze stellen elkaar een vraag : ‘mag ik nu het gele krijtje van jou, ik heb het nodig’. En ze leren wachten.
Ik vond toevallig een artikeltje over ‘Spelenderwijs leren tekenen’ op een tablet, via een app. Zij melden dat het je kind helpt om in vier stappen een voorwerp te tekenen. Nadat de tekening voltooid is, kan hij binnen de app ingekleurd worden. Het eindresultaat kan opgeslagen worden op de tablet. Dit is een mooie handigheid, het hoort bij de tijd en is ook heel verrassend. Het zal deze vorm van tekenen niet gaan vervangen. En dat is ook niet de bedoeling denk ik.